IT-dagen 2015 Digitalt lärande

Du kanske läser det här för att du brukar läsa min blogg, kanske trillade du över länken på något socialt medie eller så kanske du skannade en QR-kod på IT-dagen. Hur som helst så är det kul att du är inne och läser, kommentera gärna också om det är något du tänker på, vill fråga eller så.

På Skönsmons skola har vi sedan två år tillbaka en egen profil som vi kallar för Digitalkunskap. Vi kände att kunskapen kring digitalt lärande och digitala verktyg inte låg i linje med samtiden och de krav som ställs på oss människor för att fungera i ett post modernt samhälle. Digitalkunskap tycker vi är en väg att nå ut till alla och skapa en gemensam bas att bygga utifrån. Det gäller både lärare och personal.

Delarna i Digitalkunskapen följer till stor del betaversionen av Digitalkunskap som Karin Nygårds och Terese Raymond släppte i samma veva. Det var ett mycket bra grundmaterial som hjälpte oss att sätta tonen för vad vi ville med Skönsmons skola.

Skönsmons skolas version av Digitalkunskap är indelad i sex delar. Delarna bygger på varandra och går väldigt ofta ihop i varandra. Det skapar ett större djup i förståelsen och en insikt om hur viktig kunskapen är. De sex delarna är:

  • Digitalt lärande
  • Kodning
  • Litteracitet på nätet
  • Identitetsskapande på nätet
  • Vem äger Internet?
  • Mitt & Ditt på nätet

Samtliga elever i år 2-6 har Digitalkunskap varje vecka, tiden skiljer sig lite åt beroende på år (30-45 min/v).

Det är ännu för tidigt att se om elevernas kunskaper kring sitt digitala liv har genererat en högre måluppfyllelse, men det vi kan se är att eleverna är mer medvetna om sitt beteende på sociala medier, sina rättigheter och skyldigheter samt det faktum att presenationsverktygen används kreativt i redovisningar.

Du kan läsa ingående om de olika delarna och koppling till läroplanen här: Digitalkunskap

Detta bildspel kräver JavaScript.


Som en förlängning av Digitalkunskapen så har vi på Skönsmons skola något som vi kallar för IT-fritids för de äldre barnen (år 3-6). IT-fritids är fritidsverksamhet som har en digital prägel. Jag är, i egenskap av IT-pedagog, den som ansvarar för IT-fritids och planerar och utför tillsammans med en fritidspedagog.

Historien kring IT-fritids, eller teknikfritids som det också kallades i början, är ganska kort. Förra hösten testade jag och Lisa Sällvin ett koncept riktad mot elever i år 2. Vi ville ge eleverna möjlighet att fördjupa sig i exempelvis programmering. Succén var ett faktum och tre veckor blev plötsligt en termin.

Lagom till HT15 så beslutades det att hela Paviljongens fritidshem skulle bli ett IT-fritids. Fem dagar i veckan med en handledning ett pass i veckan av mig.

Innehåll 2015/16

  • Mitt drömfritids

Barnen får på ett kreativt sätt beskriva sitt drömfritids. Att det får en digital prägel är lika givet som att det regnar på midsommarafton. Verken blir sedan grund för årets arbete.

  • Bloggfritids

Fritids startar upp en egen blogg, vi pratar om innehåll och vad det är vi vill visa upp. Uppstart – genomförande tar ofta lång tid när det gäller just publicering på webben har jag märkt. Så även här.

  • Filmprojekt

Vi inleder arbetet med att visa olika filmsnuttar från olika genrens och pratar om dramaturgin och olika sätt att berätta. Därefter skapar vi ett eget manus som vi sedan, med hjälp av iPad, gör film av. Filmen hade kunnat göras mer avancerad men jag anser att det är bättre att lära eleverna att använda iMovie på ett bra sätt.

  • Projekt Makerspace

Digitalt skapande kort och gott. Det blir lite Lego Mindstorms, Bee-Bots, Blue-Bots, elektronikskapande, Makey Makey osv. Här är en av skolans tekniklärare inkopplad.

  • TV-spel

Det är inte fel att köra lite turneringar och äventyrsspel. Det tycker väl alla om? Målsättningen är att introducera spel som är bättre lämpade för barn än de spel som ofta spelas av unga. (Luktar blogginlägg längre fram)

  • LAN

Att flera datorer är sammankopplade och möjliggör att användare kan samarbeta eller tävla mot varandra på olika sätt. Nej, vi ska inte sova över på fritids. SRP4 var och gjorde ett reportage med oss i höstas, då höll vi på med just LAN: SR Play

  • Minecraft Edu

Sätt ihop Minecraft och ett uttänkt pedagogiskt syfte. Det blir mumma det. Sker i samarbete med Lisa Sällvin.

  • Robotik

Här tänker jag att vi ska kolla närmare på hur robotar fungerar, kanske skapa något eget mer avancerat också. Raspberry Pi kanske får vara basen. Väldigt oklart (och ambitiöst)

  • Programmering

Programmering i appar, på webb och fysiska saker.

Läs mer om vårt IT-fritids här: Digitalt fritids på Skönsmons skola


Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s