Framtidens lärande tisdag samt en liten topplista

Det digitala fokuset är genomgående på Framtidens lärande. Alla talar om digitalisering och alla inser värdet av det. Det snackas om 1:1 och förvaltningssatsningar i olika kommuner. Vi har kommit olika långt i våra satsningar, men fokuset är samma oavsett kommun. Åtminstone på Framtidens lärande.

Framtidens lärande är en mässa/skyltfönster för kommuner i framkant. Även företag visar upp sina produkter även om det inte är lika centralt som på exempelvis på SETT. Det är en mässa för huvudmän skulle jag säga. Men där var vi, vi från Skönsmon som satsar. Den här gången i egenskap av vår lärmiljösatsning.

Vi tre som besökte mässan delade upp oss mellan olika seminarier, allt för att få så stor spridning som möjligt. Jag deltog i seminarier kring medieproduktion, skolbibliotek, skolutveckling och datalogiskt tänkande. Förutom det så deltog vi i ett par gemensamma föreläsningar. Allt höll en genomgående hög nivå. Extra kul var att höra om Linköpings resa. De har något stort på gång.

Guldtrappan delas ut i samband med Framtidens lärande. Guldtrappan är ett pris som delas ut till en kommun som visar framfötterna när det gäller digitalisering och kollegialt lärande. Sundsvall var en av de fem kandidaterna till priset. Ett pris som min hemkommun vann. Stort grattis till oss alla som verkar i kommunen. Men hatten av för kommunerna som inte lyckades vinna (ett litet extra plus till Sollentuna). Kul för Sundsvall, hoppas att det här är början till en allvarlig satsning i kommunen. Jag vill verkligen tro det, vet att intentioner finns.

I morgon avslutas Framtidens lärande, hem till Sundsvall och föreläsning för elever i mellanstadiet kring sociala medier samt möte med kommunikatörer på Sundsvalls kommun gällande ett roligt och viktigt uppdrag.

Jag har under de senaste åren besökt flertalet mässor i Sverige. Det är jag oerhört tacksam över att ha kunnat göra. Ett stort tack till min fru som sköter markservicen när jag är ute och flamsar. Här är min topp 5:

1. Internetdagarna – Gillar temat, föreläsare, inramning och lokal. Bäst.

2. Framtidens lärande – Hög nivå på seminarier, inspirerande miljö, annat folk än på de andra mässorna.

3. IT-dagen – ”Min” egna fortbildningsdag är jag oerhört stolt över. Årets blir magisk.

4. SETT – Bred mässa men med för liten lokal. Dessutom mycket lika som andra mässor, ändå stort och bra.

5. MittLärande – Sundsvalls egna mässa. Gillar fokuset på kollegialt lärande. Det och kommunens satsning.

BETT och Webbdagarna är säkert sjukt bra också, men de har jag inte haft förmånen att besöka (ännu).

Kommentera

