Gamification och skola

Jag ramlade över Gamification av en slump, visst spelifierat lärande har alltid funnits som ett element i min undervisning men inte så här medvetet. Det hela började med en tågresa konstigt nog. Jag mötte en gammal klasskompis från gymnasiet som jag inte träffat på 15 år. Ett långt samtal förde in oss på spelifiering och Mats Björk, hennes man. Grillkväll och bra surr följde. Sedan var det kört.

Ett samarbete inleddes. Jag kände direkt att det Mats hade att säga behöver komma ut till flera. Jag bokade in honom på vår IT-dag där han gjorde en bejublad föreläsning. En föreläsning som det än i dag pratas om på skolan. Det triggar igång mina belöningssystem.

5563054578_95b1811e96_o

#Gamification is a convivial technology by Buster Benson CC (sa)

I samband med detta påbörjade jag, Mats, Lisa Sällvin (som också är grym) och Anna-Karin (lärare på skolan) kring spelifiering av skolans processer. Typ så skulle man vagt kunna beskriva det. Vi är nu inne i ett läge där produkten ligger och mognar. Finansiering söks och undersökningar bland elever görs. Datainsamling pågår alltså. På många fronter. Exakt vad slutprodukten ska bli är inte officiellt än, vi är för tidigt in i arbetet för att kunna presentera något. Möjligtvis presenteras detta på Sundsvall 42 i höst. Återstår att se vart vi är då.

Jag grunnar även på en egen spelifiering, spelifiering av digital fortbildning skulle man kunna säga. Jag vill med hjälp av spelprocesser skapa ett utbildningssystem som höjer den digitala kompetensen hos lärare. Jag brinner verkligen för skolutveckling, gärna en digital sådan. Får jag till det här så kan det bli riktigt bra.

Slutligen vill jag tipsa om Gamificationfredag. En fullkomligt lysande podcast om Gamification. Svinbra är den. Kul också.

Kommentera

