Att introudcera ett digitalt verktyg

I morgon (måndag) påbörjar jag en fortbildningsserie på en Högoms skola i Sundsvall. Personalen ska komma igång med användandet av iPads i undervisningen. Hur tar man sig an ett sådant uppdrag och vart börjar man? Somliga är förmodligen vana användare samtidigt som andra kanske aldrig har använt en iPad.

Jag väljer att börja med en kort genomgång av tekniken i plattan, men undviker det mest basala såsom laddning och igångsättning. Jag vet att vissa föreläsare lägger grunden redan där. Jag tycker det är lite väl.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Livre Numerique by Owni/-) CC (sa)

Första passet av totalt tre tillfällen kommer att handla om handhavandet helt enkelt. Jag ska hjälpa att få igång pedagogerna och ta steget och våga pröva. Jag tycker även att det är viktigt att redan från början prata molntjänster och integritet. Det är lätt att det blir fel annars. Men mycket ligger i det jag skrev precis innan. Att våga testa. När uppstartsföreläsningen är genomförd kommer pedagogerna att få testa på lite. Kolla på de olika sakerna jag gått igenom för att befästa kunskapen.

Del två blir det mer fokus på appar och handhavande av dessa. Men det tar vi då.

Kommentera

