Bloggande klasser

Nu är alla tvåor igång med sina bloggar. Det är ibland en lite bökig inkörning innan allt funkar med mail, språkbarriärer, nätverk, utrustning osv men när eleverna väl är inne så är det fullt ös.

Under veckan har tvåorna fått färdigställa sina profiler, skapat ett säkert lösenord och funderat lite över hur deras profil ska utformas. Vilken information vill man lämna ut och varför är en central frågeställning. Eleverna är intresserade och precis alla är med på tåget. Sånt som gör att gåshud utvecklas så ofta att man knappt vet vad normalläget var.

I dag frågade jag en tvåa om hur roligt de tyckte att det var att blogga och vad det var som var så kul. Jag fick skolboksexempel till svar:

När man skriver ett inlägg så kan andra se det. Ibland kan författaren till boken man har gjort recension på se det och svara. Då är det liksom wow!

Jag brukar blogga hemma också, jag gör det bara för att det är kul

Idag har jag svarat på kommentarer som jag har fått på bloggen, det var kul

Tänk när vi går i sexan! Då kommer vi kunna se våra inlägg från flera år tillbaka

2505890793_8bb7e821a1_z

ILove WordPress by Adriano Gasparri CC-SA

Det är precis det här som det handlar om, det här som gör bloggen till ett överlägset verktyg. Ett lärande som är på riktigt och mottagare långt utanför klassrummet.

Jag hoppas att fler ser vinsten med att flytta skrivboken ut till en digital arena, en arena där flera ser texterna och skrivandet blir viktigt och på riktigt.

Kommentera

