Spaning

Har drabbats av influensan. Det stoppar mig däremot inte från att resonera kring skolutveckling. Här kommer några span.

NMC har i sin rapport om skandinaviska skolor funnit ett mönster i vad som är på gång. Det är en 24 sidor lång engelsk text som ska läsas så fort tid ges. Har än så länge bara läst utdrag ur deras konklusioner. Bilden nedan är talande och det är spännande att se hur trender och tekniker går hand i hand. Tekniker som jag hoppas slår igenom fort.

utmaningar_1

Utmaningar, Trender och Tekniker (bild från Skolverket.se)

Analys

Utmaningar: De utmaningar som vi står inför är inte omöjliga att lösa. Men ska de lösas så krävs samsyn, åtminstone på en grundläggande nivå. IKT är inget intresse, den inställningen möter jag tyvärr hos kollegor och skolledare på andra skolor. Skolan måste se vinsterna innan ett förändringsarbete kan komma igång på allvar. Människan är i grunden negativ till förändringar men positiv till förbättringar. Konstigt då de går hand i hand. Den svåraste utmaningen anser jag vara att hålla skolan intressant. Den grund vi bygger skolan på idag är för ett samhälle som inte längre kommer finnas när eleverna ska ut i arbetslivet. Kunskapssynen måste förändras, vägen till kunskap måste bli mer central. Bedömning anser jag har spelat ut sin roll med tanke på att kategorisering av människor inte är aktuellt längre. Det var ett annat samhälle under industrialismen som behövde arbetare till olika sysslor, där av kategoriseringen. Vet att jag har många motståndare här.

Trender: Sociala medier och delakulturen verkar vara på gång på allvar även i skolan. Det är toppen, det är genom möten med andra man lär sig nya saker. Det vet vi alla. Det jag tycker är mest spännande är trenden att nya professioner kommer behövas inom skolan, det känner jag redan idag. Skola är så mycket mer än läsa, skriva och räkna. Bildhantering, socialsekreterare, ekonomer, marknadsföring osv är intressanta element som jag tror kan lyfta skolan som helhet. Blandade lärmiljöer är också något som jag väntar på. Lärande sker sällan bara på skolan, det måste vi skolan hantera. Med de digitala plattformarna så kommer nya möjligheter för möten och lärande. Tror däremot att det kommer ta bra länge innan vi är där.

Tekniker: Äntligen spelifiering! Det är många skolor/lärare som använder sig av spelbaserat lärande utan att själva veta vad de gör. Om man använder det och lägger in mekanikerna för spelifiering, eller gamification som det också kallas, så kan man nå långt. Vi har ett spännande gamificationprojekt på gång på min skola. Jag avstår däremot att skriva mer om det innan konceptet är mer färdigt. Allt under tekniker är egentligen saker som jag tror kommer revolutionera skolan och lärande. Det känns kul att vi har mycket av det på gång redan.

Läs hela rapporten här:

NMC

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

Jag har även skrivit för Teacherhack.com nu i veckan. De ville att jag skulle berätta lite om hur långt vi har kommit i Digitalkunskapen och vilka lärdomar jag kunde dra ur vårt arbete. Texten kan du läsa här: http://teacherhack.com/digitalkunskap-pa-skonsmons-skola/

Nu väntar sportlov, men först tänkte jag bli frisk.

Kommentera

