Internetdagarna 2014 – dag 2

Jag började lika tidigt även dag två. Målet var att haffa mig en domän, vilket jag också gjorde. Lanseringen av den nya plattformen kommer efter nyår.

Dagen inleddes med två Keynotes. Harper Reed, pionjär inom Big Data och Annie Machon, visselblåsare och tidigare MI5. Två väldigt inspirerande föreläsare. Harper Reed var energisk och hade många intressanta tankar att komma med, tankar man kan applicera direkt på skolan trots att han senast arbetade för Obama i hans valkampanj. Annie sa något som jag bär med mig: Det är viktigt att värna om privatlivet på nätet, även om man inte har något att dölja. Enligt henne så speglades ex. videosamtal på nätet som senare underrättelseorganisationer kunde sitta och gå igenom. Det vill man ju inte. Även om man inte har något att dölja. Bevakning är så mycket mer än att screena av Piratebay menar hon.

Michael Forsman, forskare i MiK, presenterade sin rapport duckface och stoneface. Det var kanske inga anmärkningsvärda resultat som presenterades utan det förstärkte endast min bild på hur genus skapas digitalt. Jag skrev min C-uppsats om ett liknande ämne så det resultatet ligger nära varandra. Hur som helst väldigt intressant att höra hur djupt han har rotat i begreppet selfie och hur det påverkar unga.

Margareta Gynning, docent på Nationalmuseum, fortsatte och drog selfins historia långt bak i tiden, långt innan kameran. Kul att få det perspektivet på det hela.

Dagens höjdare nummer två presenterades av Tomas Gunnarsson, även känd som Genusfotografen. Tomas pratade om hur genus skapas i media. Hur bilden är reklam och tidningar. Det var en fängslande och stundtals skrämmande bild som målades upp. Kanske inga nyheter men ändå väldigt givande.

Lunchen innehöll ett keynote med Eben Upton, mannen bakom Raspberry Pi. Jag fick massor av ideér hur man skulle kunna applicera denna lilla dator in i min vardag. Hoppas få möjligheter att göra det också, ska planeras en del först bara. Hur som haver, en brilliant liten dator för småpengar. Verkligen ett sätt att ta programmering till nästa nivå.

Anja Hirdman, medieforskare, skulle sedan prata om mediers syn på genus och femininet. Det hade jag verkligen sett framemot. Tyvärr blev den föreläsningen inställd…

Två delar kvar innan jag var tvungen att åka norrut igen. Först Reklamobudsmannen som berättade om hur de granskar reklam. Jag måste säga att de gav en märklig syn på vad som var ok och inte. Det verkar som att det var mer okej att objektivisera män än kvinnor. Det är något jag har mycket svårt att förstå. Vilka sitter med i panelen och avgör? Representerar de olika typer av människor eller är det endast kvinnor? Man undrar ju. Objektivisering är inget bra, det kan vi nog alla skriva under på men tvetydigheten förbryllar mig.

Avslutade gjorde Kristina Alexandersson, chef för Internet i skolan. Kristina pratade om sitt eget projekt med selfies. Hon har tagit kort på sig själv varje dag under två år och lagt ut för att uppmärksamma sitt åldrande. Starkt och transparent gjort. Vi fick alla utmaningen att ta en egen selfie under passet. Det visade att det inte var helt lätt. Det ger mig mer förståelse till unga som lägger ut selfies dagligen på sociala medier. Selfien är ett sätt att spegla oss själva menar hon. Sant tycker jag.

Reflektioner:

  • Gamification går in i allt. Även fast de inte säger det.
  • Genus skapas i samband med andra, nu i samband med sociala medier.
  • Jag förstår mig mer på selfies nu.
Kommentera

