Internetdagarna 2014 – dag 1

Full av intryck sitter jag här på arbetsrummet och försöker sammanfatta mina intryck från Internetdagarna 2014. Det är inte lätt, jag känner mig fullkomligt överkörd av intryck men jag ska göra ett försök.

Internetdagarna inleddes för mig måndag morgon med att försöka ta sig från min syster, som för övrigt bor i Täby, till Waterfront. Jag var ute i lite väl god tid och stod redo redan en timma innan start. Det visade sig vara ett smart drag. Nu han jag gå runt i utställningshallen och besöka de montrar jag tyckte var extra intressanta.

Måndagen inleddes med tal, sk Keynotes av Cory Doctorow och Emily Parker. Pompösa tal med häftiga ingångar. Cory pratade om vikten av att göra data som är tillgänglig för alla. Det var något som gick igen under hela Internetdagarna skulle jag säga. Emily pratade om sociala mediers inverkan på samhället, speciellt i länder utan en fungerande demokrati. Internet som demokratiskapare. Två inspirerande och ganska intensiva föreläsare.

Jag gick sedan vidare till mitt spår, Barn och ungas digitala kompetens. Där inledde Kristina Alexandersson, chef för Internet i skolan. Cecilia Johansson, högstadielärare, fortsatte att prata om hur hon använt bloggen som en form av historieberättande. Eleverna har fått skapa historiska berättelser i realtid. I dagboksform. Mycket inspirerande.

Därefter var det Södertörns friskolas tur att glänsa och som de glänste!

Mikael Tymad, IT-ansvarig på skolan, och två av hans elever kom och berättade om hur de arbetar med sin Dataklubb. Inte helt olikt IT-fritids som jag driver på Skönsmons skola fast för äldre barn då.

Mikael är minst sagt en eldsjäl och verkar få sina elever att skina. Två av dom var med. Båda med makalösa arbeten att visa upp. Inovativa och kunniga elever. Kolla in på skoljakt.se och webbenföralla.se för att läsa mer.

Lunchkeynote med Sougweg Cheng en spännande människa med ett nytt sätt att se skola och skapande. Väldigt grafiskt och abstrakt.

Därefter följde kortare föreläsningar av intressanta personer: Måns Jonasson, .se. Jan Gulliksen, professor. Karin Nygårds, orakel. Katarina Lyckan Rüter, gymnasielärare. De gav ett brett perspektiv på kodning i skolan, Mobiltelefonens förändrade roll. Skolans syn på skolan och samhällets syn på skolan. Mycket givande, speciellt Karin då givetvis.

Dagen avslutades sedan med ett gäng sk. Ignite talks. Korta tal till tidsinställda slides.

Reflektion:

  • Internet ska vara för alla
  • Sociala medier är viktigare än vad jag insett
  • Elever är duktiga, även på min skola.
  • Jag är på rätt spår med Digitalkunskap och IT-fritids
Kommentera

