IT-dagen 2014

Nu är den över. IT-dagen 2014. Ett arbete som började redan i juni har nu passerat, passerat väl om jag får säga det själv.

En av våra skolledare startade upp dagen och förklarade vad som skulle hända ännu en gång, pedagogiskt och bra. Därefter drog vi igång på allvar.

Först ut var Lisa Sällvin, adjunkt på Mittuniversitetet. Lisa pratade om hur man kan och hur hon arbetar med barn och kodning. Lisa öppnade ögonen för många i den halvfulla matsalen och man riktigt märkte hur intressant publiken tyckte att det var. Jag tycker det var extra kul då Lisa tog upp flera exempel från IT-fritids som vi har startat upp tillsammans på skolan.

image

På bilden ser vi Lisa visa upp ett spel som hon har gjort tillsammans med sin dotter. Mycket bajs, vänd det till ett lärande precis som här. Klockrent!

Därefter följde inspirationsföreläsningar, jag höll själv i en där jag pratade om hur jag har och håller på att implementera Digitalkunskap på Skönsmons skola. Kul att dela med sig av sitt arbete, speciellt när man har en engagerad publik.

Nästa externa föreläsare var Andreas Killander, Creative Director på Sweetpop. Andreas, eller Adde som jag känner honom som, pratade om ett nytt sätt att se på design, design thinking. Jag fastnade mycket vid hans exempel på flöden och hur man kan analysera elevströmmar och bygga en miljö kring det. Öppnade ögonen för många, även mig.

image

 

Andreas in action. Design thinking för lärande. Kul att knyta ihop aktörer som inte alltid möts i vanliga fall. Näringsliv och skolan i ett samarbete, jag myser.

Lunch, fika, mingel och ett varv med inspirationsföreläsningar igen. Det var synd att jag inte hade möjlighet att besöka de andras inspirationsföreläsningar då jag själv höll en även här. Samma upplägg och utfall som på morgonen.

Dagens externa föreläsare avslutades med den karismatiska Mats Björk, Informationsarkitekt på Sogeti. Mats pratade om ett spännande begrepp, Gamification. Hur kan vi använda spelets mekanik och göra ett lärande ur det? Hur tillgodoser vi allas behov i sitt lärande. Otroligt givande och roande.

image

Mats trollbinder verkligen. Målande liknelser och igenkänningsfaktorn var hög. Nu vill vi alla gamificera våran undervisning.

Dagen avslutandes med att vår rektor Johanna talade om hur man kan leda en skola till att prioritera IKT. Johanna menar att IT är inget val utan en skyldighet. Vi ska ha en likvärdig skola och då är det Lgr11 vi ska utgå från, utgår man från läroplanen måste man arbeta digitalt. Så sant det hon säger, IKT är inget man kan välja att bruka på sin skola utan något som bara ska vara en naturlig del i allt lärande, för alla och alltid.

71 anmälda, 61 kom. Jag är redan sugen på att göra något liknande nästa år men då ska vi över 100 anmälda.

 

En kommentar på “IT-dagen 2014

  1. Ping: Gamification för lärare

Lämna en kommentar