IT-fritids en utvärdering

Jag och Lisa Sällvin från Mittuniversitetet har nu kört tre veckor IT-fritids i tre vekor. 15 slumpmässigt utvalda elever från åk. 2 har fått möjligheten att testa på att programmera och skapa robotar under fritidstid. Resultatet kan inte beskriva som annat än succé. Barnen vill inte avsluta trots närmare två timmars arbete, andra elever på skolan vill också ha IT-fritids och även de äldre eleverna på skolan blir sugna på fritids.

Lisa har förberett och genomfört tre mycket bra tillfällen för lärande, lärande eleverna med all sannolikhet inte skulle ha tillskansat sig utan IT-fritids. Visst, programmering är en del i Digitalkunskapen men vi kommer inte ha möjlighet att gå så här djupt in i området. Igår fick barnen testa på att bygga egna robotar, sk. wigglebots. Det är häftigt att se hur snabbt barnen fattar vad de ska göra och hur kreativiteten flödar.

wigglebot

Skapande av Wigglebots på IT-fritids

Nu är det ett tillfälle kvar, tänk vad tiden går fort. Barnen har lärt sig massor av nya saker och de har givits möjlighet att utveckla sin kreativa ådra. Förhoppningsvis för de vidare sina kunskaper till sina kompisar. Det tror jag åtminstone.

IT-fritids kommer att fortsätta även i framtiden. Inriktningen kommer att vara den samma men jag kommer att bredda området en aning. Det blir inte bara elever från de lägre åldrarna heller. Mitt fokus kommer istället att ligga på de äldre barnen. I slutet av oktober har jag och Lisa planerat upp ett Minecraft LAN för äldre elever. Det ska bli mycket spännande att se.

Lärande sker inte bara under lektionstid och fritids är så mycket mer än vad politikerna förstår.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s