Jorden runt

Gjorde ett arbete med mina sexor nyligen som jag tyckte blev lyckat. Tänkte dela med mig av upplägget här.

Arbetet är kopplat till målen för Geografi och Svenska främst.
Uppdraget
Klassen ska tillsammans göra en resa jorden runt. Vi utgår från Sverige och går sedan österut. Land med östlig gräns mot Sverige ska besökas, land med östlig gräns mot nästa land ska besökas osv.
Slumpen fick avgöra vilken som fick besöka vilket land. Eleverna är 20 år i utformandet av uppgiften.

Mission
Du ska berätta kortfattat om landet i en sådan form du kan finna i en turistbroschyr. Berätta sedan vad du gör i landet. Hur transporterar du dig till och i landet? Vilka platser besöker du? Hur länge är du där? Vad är rimligt att göra osv.

Redovisning
Efter 5 veckors arbetande så är det dags att redovisa sina resor för de andra. Här hade man kunnat göra på många olika sätt. Jag valde att bjuda in eleverna till fika där de fick berätta för varandra om sina upplevelser. I redovisningen ska eleverna på ett kortfattat sätt och med hjälp av stödord och någon form av visuellt stöd återberätta sin resa. De andra får sedan ställa frågor och ge feedback till den redovisande eleven. Elevernas texter samlas sedan ihop och publiceras på klassbloggen.

Nu har två klasser redovisat, uppgiften tolkas lite olika men förmågan att söka på nätet, ta ut relevant fakta, vara källkritisk, redovisa inför grupp, text- och bildbehandling osv utvecklas verkligen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s