Att undervisa källkritik

Just nu går det ett rykte bland unga på nätet att appen Talking Angela skulle vara hackad av en pedofil som ska få tillgång till mobilen/plattans kamera samt användarens uppgifter. Unga är lärda att reagera när det gäller grooming, det är givetvis bra. Better safe than sorry.

Att få elever att fundera och resonera kring källans värde är svårare. De flesta vuxna som har lite koll på hur kommunikation fungerar på nätet förstår nog att det här är allt för osannolikt. Det är alltså ingen som sitter och styr miljontals kameror. Det handlar om ryktesspridning på nätet. Inget ovanligt i det.

Här har vi lärare ett utmärkt exempel att diskutera med eleverna. Vad är sant på nätet? Hur sprids rykten? Vilka rykten får lättast fäste? Hur ska man kommunicera med andra på nätet? Hur undersöker man vilken som är upphovsman?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s